Naponta lehet arról hallani, hogy a diákok figyelmét egyre nehezebb
lekötni. Nem új keletű probléma ez, hiszen ezen céllal vezérelve
jelentette meg Comenius 1658-ban az Orbis Pictus című, több funkciós
alapkönyvét. És ezért használtunk évekkel ezelőtt írásvetítőt,
készítettünk diaképeket vagy iskolai stúdióban videofilmeket.
Napjaink reklámokon és interneten felnőtt diákjai esetében különösen
aktuálissá vált a fenti kérdéskör. Mind ez idő alatt ugyanakkor a
pedagógusok eszköztára is hatalmasat fejlődött. A kezünk ügyében vannak
azok az eszközök, melyekkel egyszerűen és gyorsan szerkeszthetünk
videókat, tekinthetjük meg univerzumunkat, vagy készíthetünk – vagy
inkább készíttethetünk – korabeli újságot, mondjuk az ókori Hellasz
idejéből.
4 évvel ezelőtt a philadelphiai önkormányzat és a Microsoft
megépítette a jövő iskoláját. Professzorok, kutatók, iskolaigazgatók,
tanárok és diákok hada dolgozott azon, hogy olyan iskolát tervezzenek,
amelyik valóban 21. századi, megfelel a kor követelményeinek, és
hozzásegíti a diákokat ahhoz, hogy naprakész, azonnal hadra fogható
tudással hagyják el az iskola falait. Külön figyelmet kapott a motiváló
belső hangulat, a csoportmunkához könnyen átrendezhető bútorzat, az IKT
eszközök széles skálája és az újszerű pedagógiai módszerek. Az első évek
tapasztalatai alapján mindezek csupán eszközök, a pedagógusok nélkül mit
sem érnek. A tanároknak pedig jó ötletekre, apró segítségre volt
szükségük csupán, hogy a számítógépekből és interaktív táblákból ne
porosodó tárgyak, hanem a tanítást valóban megkönnyítő, sőt,
élményszerűvé varázsoló „társak” legyenek.
A Microsoft Társ a Tanulásban (Partners in Learning) programjának
célja, hogy támogassa az innovatív tanárok munkáját, hogy megmutassa,
miként lehet az informatikai eszközöket segítségül hívni a
tanulástanítás
folyamatában.
E téma kapcsán sokan valamilyen e-learning
keretrendszerre gondolnak. Mi arra, miképpen használ hatók fel az IKT
eszközök, hogy segítsék a megértést, a gyakorlást és így a rögzülést,
támogassák a tanár-diák-szülő kommunikációt, és adjanak hatékony
iskolairányítási eszközöket az igazgatóság kezébe.
A kiadvány, amit a kezében tart, azért jött létre, hogy bemutassa a
Microsoft
legújabb tanulástámogató szoftverjeit, hogy konkrét tippeket, ötleteket
adjon.
Jól illeszkedik ez ingyenes kiadványaink azon sorába, amelyek diákok,
tanárok és igazgatók munkáját hivatottak könnyíteni (101 ötlet innovatív
tanároknak; Életrevaló fiataloknak;
A 21. század iskolája –
www.microsoft.hu/oktatas).
A füzetben található szoftverek mindegyike ingyenes vagy a
Tisztaszoftver
Programon keresztül (www.tisztaszoftver.hu ) díjmentesen használható.
Élményteli felhasználást kívánok,
Merényi Ádám
Microsoft Magyarország
szakmai vezető – oktatási üzletág
|
 |