A könyvet az Oktatási
Hivatal az EMMI kerettantervek szerint TKV/3871-12/2013 engedélyszámmal 2018. augusztus 31-ig tankönyvvé nyilvánította.
Az "Informatikai ismeretek az 5. évfolyam részére" c.
tankönyvünk megfelel az 51/2012 (XII.21) EMMI rendelet 2. mellékletében
szereplő 2.3.2 és 5. mellékletében szereplő 5.3.6 emelt óraszámú
EMMI kerettanterveknek.
Mivel az EMMI kerettantervek az
5. és 6. évfolyamon az informatika tananyagát egy egységben kezelik, ezért a
tananyag két évfolyamra bontása az életkori sajátosságoknak megfelelően történt:
a könyv az alapozó elméleti ismereteket, az alapvető alkalmazói ismereteket,
valamint a játékosabban feldolgozható részeket (jelek, titkosírás stb.) tekinti
át az 5. évfolyamon.
A könyv a szakmai ismereteket szoftverfüggetlen módon tárgyalja, a konkrét
megvalósítások az egyes szoftverekben az ábrákhoz kapcsolódnak. Az ábrák
párhuzamosan többféle program felhasználásával mutatják be az adott ismereteket,
így a
tanulók számára a könyv biztosítja a különböző szoftverek közötti
átjárhatóságot. A könyvben egyaránt szerepelnek az iskolákban jelenleg elterjedt és
a következő években várhatóan megjelenő programverziók is.
A könyv felhívja a tanulók figyelmét a szabályos géphasználatra, a hálózati
együttműködés szabályaira és a számítógép használatának veszélyeire is.
A könyv a számítógépes ismereteket kompetencia alapon közelíti meg.
A
könyvben kiemelt szerepet kapnak a valós életből vett mintapéldák és feladatok,
továbbá az ábrák megértését, az ismeretek rögzítését segítő kérdések. A tanuló
az órán elsajátított ismeretek nagy részét (internet, kiviteli eszközök
használata, stb.) a hétköznapokban azonnal és közvetlenül használni tudja.
Módszertanilag az egyéni és csoportmunkát helyezi előtérbe: a könyvben található
feladatok zömében egyéni munkát igényelnek, de többször találkozunk olyan
megoldásokkal, amelyben a tanulók kiscsoportos együttműködése szükséges.
Az
ismeretek elsajátítását az életkornak megfelelően differenciált didaktikai
eszköztárral segíti (képek, képernyőképek, példák, kérdések, gyakorló
feladatok). A nyelvi és a vizuális kommunikáció összhangban van. A könyv
többszintű kiemelést alkalmaz az anyag megfelelő tagolására, a lényeg különböző
mélységű tárgyalására.
|